Är dieselbilarna på väg tillbaka för tjänstebilsförarna?

Regeringen har aviserat att man från årsskiftet kommer sänka kravet på inblandning av biodrivmedel i fossila bränslen som bensin och diesel. Det är främst dieseln där det sker en drastisk förändring från 30,5% inblandning ner till föreslagna 6% inblandning. Det skall enligt regeringens sätt att räkna ge en sänkning av dieselpriset med 5.50 kr vid pump. Är det tillräckligt för att påverka nyanskaffningen av tjänstebilar  och vad innebär det för föraren?

Till att börja med så kan man ifrågasätta om det verkligen kommer bli en sänkning på 5.50 kr för dieseln efter årsskiftet . Enligt tjänstebilsföretaget Ynnor så kommer det snarare röra sig om en sänkning på knappt två kronor

För att visa hur detta påverkar har vi jämfört några vanliga förmånsbilar. En Volvo XC60 diesel, som tidigare varit populär som förmånsbil, skulle kosta föraren cirka 7 000 kr per månad vid en körsträcka på 3 000 mil per år, varav 1 000 mil är tjänstemil med milersättning.

En Tesla Model Y AWD skulle kosta föraren cirka 3 500 kr per månad, vilket inkluderar skatt på förmånsvärde, milersättning för tjänstemil och kostnad för el som föraren betalar själv.

När det gäller laddhybrider skulle en Volvo XC60 T6 kosta föraren cirka 6 200 kr per månad under samma förutsättningar, under förutsättning att man kör 1 000 mil på el varje år.

-Att få en dieselbil att bli lika förmånlig som en elbil är nästan omöjligt.

Även om vi tar en av de billigaste dieselbilarna så får vi inte ihop det. En Dacia Duster Diesel 4×4  kommer att kosta föraren i skatt på förmånsvärde 2 700 kr vilket är lite lägre än Teslan, sen kommer kostnaden för diesel – milersättning vilket innebär ytterligare ca 2 100 kr/ månad. En Dacia Duster är följaktligen över 1 000 kr dyrare per månad än en Tesla Y för föraren.

Om vi nu tar och räknar med en minskning på 2 kr för bränslet så ger det en kostnadsbesparing på 250 kronor i månaden. För Volvo XC60 diesel blir besparingen drygt 300 kr per månad.

Slutsatsen är alltså att regeringens sänkning visserligen kommer ge lägre bränslekostnader för den som redan har en dieselbil medan det inte bör påverka valet av nästa tjänstebil. Det racet vinner elbilen överlägset.

En Tesla eller Dacia för samma peng. Vilken väljer du?

Företagets kostnader (TCO)

Man kan invända att TCO-kostnaden för företaget är drygt 5 000 kr lägre med en Dacia än en Tesla men det går att lösa genom att använda en del av besparingen som föraren gör på övergången till elbil i form av löneavdrag tar en del av kostnaden. Att underlätta övergången och kanske också  för att kunna använda detta för att inte företagets TCO kostnader skall rusa är ofta lönsamt för båda parter – självklart är en helt fri elbil fördelaktigast för föraren – men den kostar en hel del för företaget.

Vill du låta föraren betala merkostnader för elbilen blir det i fallet med Dacia vs Tesla ett löneavdrag på 3 500 kr vilket innebär att för företaget är båda bilarna lika dyra. Föraren kommer få en kostnad som blir 500 kr mer per månad i sin Tesla – vilket säkert är bra för alla parter.

Att ha en bilpolicy som stödjer elbilen som tjänstebil är lönsamt och rätt väg framåt.

Vill du ha hjälp med denna övergång och optimera bilval utifrån rådande omständigheter så hjälper vi er i denna process.

Boka gärna in ett kort webbmöte  eller skicka ett mail till info@bilvaljaren.se