Hur mycket kostar en bil per månad?

Nu när Bonusen försvunnit på alla elbilar har vi helt nya förutsättningar. Att använda en dynamisk TCO-baserad bilpolicy innebär att du alltid har kontroll på dina bilkostnader och därmed ser vilka bilar som är bäst.

En detaljerad TCO-strategi ger företag viktigt information för  budgetering av framtida kostnader för deras tjänstebilar. Den kan också användas för att fastställa de mest kostnadseffektiva valen av bilar, istället för att enbart använda en styrning baserat på inköpspris.

Detta blir särskilt tydligt nu i jämförelse mellan elektriskt och fossilt drivna fordon, där t ex elbilar vanligtvis har ett högre inköpspris, men betydligt lägre skatter, drifts- och bränslekostnader.

Nu när Bonusen har avvecklats får vi helt nya förutsättningar. Innan beslutet togs var elbilen oftast en självklar vinnare för företaget när det gäller att ha låga kostnader. När Bonusen avvecklades kan man generellt säga att kostnaden för en elbil har ökat med ca 1 600kr/ månad på 3 år, väljer du 4 år så blir det 1 200 kr. Under 4 år så sparar du ca 20 000 kr i lägre leasinghyra.

Föraren har fortfarande samma låga förmånsvärde.

De nya förutsättningarna ändrar kostnaderna en hel del – inte så att
dieselbilen har blivit billigare utan att elbilen inte är lika subventionerad och därmed blivit dyrare. Sedan är det självklart lika viktigt att välja en miljömässigt bra bil i sin verksamhet.

Hur mycket skiljer sig olika bilar åt?

Exempel:
(TCO i kr/månad, Inköpspris i kr) vid 2500 mil/år.

  • VW GTE
    Inköpspris              475 000
    TCO                                9 500
    Kostnad förare
    netto vid 50%
    marginalskatt 5 600 kr/månad
  • Volvo V90 Cross Country B4
    Inköpspris                500 000
    TCO                                  11 200
    Kostnad förare
    netto vid 50%
    marginalskatt 7 200 kr/månad
  • VW ID 4 Pro Performance 77kwh 204hk
    Inköpspris                 560 000
    TCO                                  10 000
    Kostnad förare
    netto vid 50%
    marginalskatt 3 200 kr/månad

Självklart påverkas det hur den individuella körprofilen ser ut och hur mycket el som laddas i en laddhybrid. Kör du 50% med el så sjunker kostnaden ca 1 000 kr/månad. Det som tydligt framgår är att Elbilen är mycket billigare för föraren och inte dyrare för företaget. Val av bilar skall fattas på ekonomiska grunder men ofta är även miljömål och personalpolicy är viktiga komponenter för en väl fungerande bilpolicy.

Fakta: TCO

En bils TCO (Total Cost of Ownership)  är summan av alla kostnader förknippade med inköpet av en bil samt att driva den under dess innehavstid.

TCO-kostnaden bygger på att räkna ihop bilens samtliga kostnader såsom leasing, restvärde, service, däck, försäkring, vägtrafikskatt, sociala avgifter och drivmedel.

TCO för ett enskilt märke och modell bygger på både historisk erfarenhet av att köra fordonet, baserat på verkliga kostnader som nämns ovan samt prognoser på framtida restvärden, service-, underhålls- och bränslekostnader. 

Boka gärna in ett kort webbmöte så kan vi svara på dina frågor om hur vi kan implementera TCO styrning hos er. /Team Bilvaljaren